Disposer des bonnes compétences au bon moment : Comment une approche sectorielle d’enrichissement des compétences peut contribuer à rendre l’économie productive et compétitiveDisposer des bonnes compétences au bon moment : Comment une approche sectorielle d’enrichissement des compétences peut contribuer à rendre l’économie productive et compétitive
French
ILO
The International Labour Organization is the tripartite U.N. agency that promotes Decent Work through employment, social security, labour standards and social dialogue. Its work on skills development is guided by the conceptual framework on Skills to improve productivity, employment growth, and development agreed in 2008 by representatives of Governments, Employers’ Associations and Workers’ Associations. Research, policy advice, and pilot projects and technical cooperation programmes to apply good practices in different circumstances across its 185 member States aims to boost the employability of workers, the productivity and competitiveness of enterprises, and the inclusiveness of economic growth. The ILO Secretariat in offices in 40 countries works with Ministries of Labour, employers’ organizations, and trade unions to integrate skills development into national and sector development strategies in order to better meet current labour market needs and to prepare for the jobs of the future; to expand access to employment-related training so that youth, persons with disabilities and other vulnerable groups are better able to acquire skills and secure productive and decent work; and to improve the ability of public employment services to provide career guidance, maintain labour exchange services, and deliver active labour market programmes.For more information regarding the ILO’s work on skills and employability go to: http://www.ilo.org/skills/lang--en/index.htm; for ILO/Cinterfor's Knowledge Management Plarform, see: http://www.oitcinterfor.org

Anticipating and matching skills needs

Anticipating and building skills for the future is essential to a rapidly changing labour market. This applies to changes in the types and levels of skills needed as well as in occupational and technical areas. Effective methods to anticipate future skills needs and avoid potential mismatches include: sustained dialogue between employers and trainers, coordination across government institutions, labour market information systems, employment services and performance reviews of training institutions.
Sectoral approaches

Matching skills to labour market demand requires reliable sectoral and occupational information and institutions that connect employers with training providers. Sector based strategies and institutions have proved effective in engaging all stakeholders in promoting both pre-employment training and life-long learning.
Other knowledge products

Moderators
Cette discussion sera modérée par des Spécialistes de l'OIT. La fonction de discussion fonctionne mieux quand on y accède par les navigateurs suivants: Chrome ou Firefox.
Les actions menées pour aider les entreprises à trouver une main d’œuvre dotée des bonnes compétences et permettre aux travailleurs d’acquérir ces dernières ouvrent la voie à la prospérité économique et la construction de sociétés plus inclusives.
La Global KSP canalisera cette discussion sur les approches sectorielles d’enrichissement des compétences. La discussion en ligne se fera en deux temps. Pendant la première semaine, la plateforme s'intéressera aux difficultés actuelles auxquelles font face l’industrie et le marché du travail en matière de compétences. Au cours de la deuxième semaine, les participants seront invités à dialoguer et à partager leurs expériences et bonnes pratiques concernant la mise en œuvre d’approches sectorielles de renforcement des compétences.
Voir note explicative complète à la fin de la page.
Question pour la deuxième semaine : les initiatives et les actions qui donnent des résultats:
-Les démarches sectorielles de développement des compétences se sont révélées utiles pour faire participer les employeurs, même si elles prennent des formes différentes dans des contextes nationaux différents. Selon vos constats lors de l’étude des approches sectorielles de renforcement des compétences, quels sont les modèles de participation des employeurs qui sont efficaces ?
-Quel rôle jouent les comités tripartites sectoriels dans l’anticipation des besoins d’un secteur en formations actuelles et futures, dans l’évaluation de la qualité des programmes de formation et leur pertinence et dans l’amélioration de cette dernière ?
-Avez-vous quelques exemples de mesures d’anticipation visant à renforcer les compétences d’un secteur donné afin d'améliorer les performances des entreprises et d’actualiser les compétences des travailleurs ?
-Dans quelle mesure les pays prennent-ils en compte les besoins spécifiques de leurs secteurs principaux lorsqu’ils définissent politiques et orientations en matière d’EFTP et de formation ?